Lengselen til det genuine og organiske kommer også til
uttrykk på det profane nivået. I det som blir omtalt som 400års-natten, unionen med Danmark, ble garantisten for det man
definerte som ”norsk” ivaretatt av bondestanden. Slik at ved unionsoppløsningen
var nasjonsbyggingen allerede overflødiggjort, alt man behøvde var å øse av det
reservoar som de rurale delene av nasjonen satt inne med. Et kuriøst utslag av
denne ubestemmelige lengselen etter det genuine, opphavelige, ser man nå tydelig
når det kommer til mat. Én ting er at gamle mattradisjoner forsvinner idet
bærerne og formidlerne av disse, familiens feminine representanter, for
øyeblikket har blitt forledet til å tro at å jakte på regnbuen er langt mer
profitabelt, og i sin tur: det som er personlig profitabelt er utelukkende
attråverdig og i sin ytterste konsekvens overstyrende alle andre hensyn. Dette
har også andre åpenbare konsekvenser, som et distansert forhold til matens
opphav, matens tilblivelse, dårligere utvalg i butikkene da etterspørselen kun
er sentrert rundt lettvinthet og pris, en signaleffekt til den oppvoksende
slekt om at mat er utelukkende en materie man fortærer fordi kroppen krever
det, dårligere næringstilfang i befolkningen, mindre aktivitet tilknyttet
lav-skala matproduksjon, endret perspektiv på livet og naturen o.l. Det er
imidlertid like åpenbart at man erkjenner at dette er en feilet utvikling, både
fra forbruker og produsent. I nesten enhver reklame for næringsprodukter i dag
vises det til en mer opphavelig og autentisk tilblivelse. Det er syltetøy hvor
eldre, hvithårede kvinner i forkle rører i spann for hånd og fortellerstemmen
har en lun dialekt fra indre Østlandet (tenk Prøysen); det er pizza som
angivelig skal være godkjent av ekstroverte italienere i rustikke omgivelser;
fårikål av sau som har ”beitet ved Hallingskarvets topp, med et landskap av
friskt gress og urter, og tilgang til rent og naturlig kildevann”; Salma-laks
med oversiktsbilde over en ubesudlet og naturlig fjord (ingen henvisning til
laksens opphav i fiskens svar på pelsdyroppdrett, mærene) o.l.
Selvbedrag er som oftest et tragisk skue for omgivelsene,
men når selvbedraget er kollektivt i en total form, og det i denne gruppen er
en stilltiende aksept for den gjensidige selvfornektelse og alle er
inneforstått med implikasjonene (”vi gjør oss dumme for det simplifiserer
livene våre”), en virkelighetens versjon av Lars von Triers Idiotene, så blir det fordummende og
innskrenkende. Alle som fødes inn i dette selvbedraget har få, om noen,
alternativer om illusjonen brytes. Dogmene formaner underkastelse eller
overlater individet som paria.
Men Menneskets lengsel vil alltid gjøre seg bemerket, om enn ad subtile kanaler og gjennom like subtile symboler. Er man reseptiv og tolker man de rett vil verden til enhver tid være full av slike.