Bloggen vil publisere utdrag fra artikler skrevet av Savitri Devi, ikke nødvendigvis fordi innholdet sammenfaller med vårt syn, men fordi vi mener det har en historisk interesse som en levning som kan forklare historiske prosesser, viss avskygninger gjør seg gjeldende også i dag.
Utdrag
fra The Lightning and the Sun, av Savitri Devi. Del 1.
Ikke noe annet er mer urettferdig mot nasjonalsosialismen enn den altfor lettvinte beskrivelsen av dens
iboende ”antisemittisme” som ”et middel for å snu det tyske
folks oppmerksomhet bort fra deres faktiske utnyttere”
(underforstått: de tyske kapitalistene), eller, som et moderne
uttrykk for den gamle ”misunnelsen” fra ikke-jøder, goyim,
en hvilken som helst goyim, når han får se jødenes
uomtvistelige suksess i forretningslivet. Den første antagelsen,
brakt frem ad nauseam av kommunistene og deres sympatisører,
avslører enten en fullstendig mangel på god tro eller en
fullstendig misforståelse av det jødiske spørsmålet som sådan,
og derfor all seriøs og vital ”antisemittisme.” Det siste har
relevans til den armenske ”antisemittismen” (eller til hvilken
som helst av de smarte levantinere1
innen økonomien, viss knep bare jødene er kapable til å overgå).
Det har ingenting overhodet noe felles med den grunnleggende,
biologiske og derfor ikke-reduserbare fiendtligheten som ligger til
grunn mellom nasjonalsosialistene og jødene.
Det er ikke tvil om at fiendtligheten
først brøt ut i et folkelig opprør som svar på all den åpenbare
skaden som jødene brakte på det tyske folk gjennom noen få tiår
(og mange tyske familier som jødene hadde redusert til elendighet
ved inflasjonen, etter den første verdenskrigen, hilste velkommen
den sterke antisemittismen fra den unge bevegelsen på grunnlag av
personlig årsaker, så vel som nasjonale); det er ikke tvil om at
det første som gjorde Adolf Hitler selv en definitiv fiende av
jødene var hans kunnskap om den anti-tyske rollen sistnevnte spilte,
både politisk så vel som sosialt, i Østerrike og Tyskland,
allerede før 1914, i særdeleshet, hans kunnskap om jødisk ånd og
jødisk lederskap innen Marxismen, og hans viten om jødenes
tilstedeværelse i pressen, kulturlivet, etc., bak all propaganda som
direkte eller indirekte har som mål å ødelegge alle sunne
nasjonale instinkt blant folkene av det tyske blod. Med andre ord, nasjonalsosialistisk antisemittisme er, først av alt, det
rasebaserte forsvaret av det Ariske2
mennesket; en gjennomgripende reaksjon mot all skade jødene gjorde
(og siden 1945 fremdeles gjør) i de Ariske landene.
Men det er mer, mye mer, å si. Det
jødene gjorde, og fremdeles gjør (og er ute av stand til ikke å
gjøre) er en konsekvens av hva de er, og hva de fortsetter å være
når de snur ryggen til jødisk tradisjon (eller gir inntrykk av å
gjøre det) og blir kristne, teosofister, buddhister eller bare
rasjonalister, eller kommunister. Og de er, fundamentalt sett og
udelelig, allerede i det usynlige området fra hvor denne verden av
form og farger og lyder bare er en projeksjon, den polare
motsetningen til den naturlige Ariske eliten; den mørke motsatsen
til de yngste av Solens Barn.3
Så rasebevisste som de er, hvis ikke også mer; så tett bundet som
de er til hverandre gjennom en fullstendig solidaritet; gjennom total
solidaritet (i praksis, finansielt og politisk, og ikke mindre i
religiøse eller såkalt religiøse affærer) slik man gjennom
historien ikke finner sidestykke til; nei, så dedikerte som de er
til et nådeløst kollektivt formål. Bare at deres ikke er den
legitime bevisstheten av sann overlegenhet og solidaritet gjennom
blodet av naturens fremste; nei, det er ikke den sunne rasemessige
stoltheten og patriotismen av et ekte folk i deres plass innenfor
rammeverket av Livet. Ei heller er deres kollektive formål på noen
som helst måte, i motsetning til Adolf Hitlers tilhengere, ”i
harmoni med den originale tingenes mening.” Tvert om!
For jødene er, først og fremst, ikke
en rase i ordets rette forstand, langt mindre ”Guds utvalgte.”
De er verken en homogen variasjon av semitter eller et fellesskap av
like semittiske typer som har slike relasjoner til hverandre som det
som binder sammen Arierne av ”Nordisk,” ”Dinarisk,” og andre
typer innen den tyske nasjonen. Man trenger bare å se på de for å
bli overbevist om dette; eller snarere, å se på dem i det landet de
har samlet seg de siste tretti eller førti årene fra alle verdens
gettoer på bakgrunn av deres felles historie og nasjonstilhørighet:
Palestina.
Der møter man, ved siden av den
”klassiske” jøden, jøder av alle fysiske typer, inkludert
Slaveren, inkludert den ”Nordiske”, uten tvil sjelden, men like
fullt til stede og ikke nødvendigvis kjennetegnet ved de velkjente
synlige trekkene på jødisk avstamning. Og noen av medlemmene av
dette merkelige pseudoetniske, pseudoreligiøse verdenssamfunnet,
slik som for eksempel de såkalte ”svarte jødene” i Cochin, på
Malabar kysten4,
har ikke noe jødisk blod, faktisk intet semittisk blod i det hele
tatt i sine årer, noe som ikke hindrer de fra å føle seg som
”Jøder”.
Det jødiske verdenssamfunnet er, og
har vært, i stadig økende grad gjennom flere århundre allerede,
ikke en semittisk nasjon, men snarere et raseløst brorskap samlet
rundt en semittisk kjerne; et raseløst brorskap som imidlertid er så
rasebevisste som man kan bli; et stadig økende antall kosmopolitiske
elementer som fremviser de vanlige karakteristikkene på det
raseløse - troløshet; skruppelløshet; uten hensyn til orden;
skeptisisme som forgifter sjelen - i tjeneste av den rasemessige
ideen de delvis har arvet, delvis adoptert fra deres blodsbrødre i
troen og interesser, og semitter, en tydelig og definitiv
underlegen seksjon av den bredere Semittiske rasen, hvorigjennom
deres uovertrufne beherskelse av skarpsindighet og intriger, som
langt utveier alle krigerliknende egenskaper. Og dets kollektive mål, som har blitt
fulgt gjennom historien med ubønnhørlig overensstemmelse, er intet
mindre enn å sikre jødene rikdom og makt, overalt i verden, på
alle ikke-jøders bekostning. Bevisstheten om å være (mer
eller mindre) ”Abrahams barn” og den felles ”Loven” som (i
hvert fall nominelt) dets medlemmer lever under, kan holde dette
samfunnet sammen. Likevel er de bare et middel for å nå endemålet.
Og endemålet, det felles kollektive formålet: faktisk jødisk styre
er det som teller.
Det er et uhellig formål, viss
fullbyrdelse betyr oppløsningen av alle raser og av alle genuine
nasjonaliteter; av alle naturlige samfunn, det vil si av alle de som
har hatt en solid rasebasert bakgrunn (først oppløsningen av de
mest evnerike og mest bevisste; av de som er mest kompetente til å
styre - det Ariske mennesket - for derpå gradvis av alle andre, til
slutt også inkludert den semittiske kjernen i det jødiske samfunnet
selv) og det stadig strammere grepet av en sjelløs pengekraft -
kraften til den raseløse, begavet med en destruktiv intelligens –
over en økende bastardisert og talløs masse av Menschenmaterial,
som verken har egne tanker eller egen vilje, ei heller uskylden eller
nobiliteten til ekte dyr. Det er formålet til Mørkets Krefter,
viss innflytelse vokser, viss frie tøyler blir mer og mer frie og
skamløse, og viss styre viser sin åpenbare realitet, ettersom
historien skrider frem på sin skjebnebestemte nedadgående kurs. Det
er formålet til Tiden selv, som en Ødelegger av alt som er skapt;
som en Giver og som en Benekter. Og det er samfunnets formål, ”i
Tiden” par excellence; av samfunnet som lik den privilegerte Ariske
eliten som samler seg rundt Adolf Hitler, snakker pasjonert om sitt
”oppdrag” og kaller seg selv ”utvalgt” – og det med rette;
men som unngår å nevne at i motsetning til den renblodige
disippelen til Mennesket ”mot Tiden”5,
har den blitt valgt, ikke av ”Gud”, ikke av de evig eksisterende
Lys- og Livskreftene å tjene Livets konstruktive mål, men med
Dødens krefter å frembringe, gjennom stadig økende troløshet til
de originale og opprinnelige guddommelige livsmønstrene, det vil si
gjennom økende utbredelse av usannhet, ender denne tidssyklusen.
Enden, uten en ny begynnelse – for det er intensjonen, tendensen
til Dødens krefter.
Mens formålet til den nasjonalsosialistiske bevegelsen – dens reelle, dype mening, langt bakenfor all ”politikk” – var og er den storslåtte nye Begynnelse – den nye seieren for det Lyset som ikke er skapt, over de Mørke Kreftene; den nye seieren for Livet i sin originale og opprinnelige jordisk perfeksjon, av Orden, i sin sanne mening, til tross for det midlertidige, uunngåelige styre av Kaos; Den Gyldne Tidsalder av den neste tidssyklusen.
Mens formålet til den nasjonalsosialistiske bevegelsen – dens reelle, dype mening, langt bakenfor all ”politikk” – var og er den storslåtte nye Begynnelse – den nye seieren for det Lyset som ikke er skapt, over de Mørke Kreftene; den nye seieren for Livet i sin originale og opprinnelige jordisk perfeksjon, av Orden, i sin sanne mening, til tross for det midlertidige, uunngåelige styre av Kaos; Den Gyldne Tidsalder av den neste tidssyklusen.
I all enkelthet betyr den skarpe
fiendtligheten mellom nasjonalsosialistene og jødene uendelig mye
mer enn det som angriperne av troen på Hitler hevder. Det avslører
ikke den vanlige spenningen mellom to rivaliserende
”rasebevisstheter”, men den unike opposisjonen mellom to poler av
utsyn på Livet i slutten av Mørkets Tidsalder vi nå befinner oss
i. Det er den skjulte, men virkelige årsaken på hvorfor det er
absolutt – og hvorfor dets håndgripelige uttrykk alltid har vært,
og vil forbli, ved første anledning igjen bli, så dødelig.
Adolf Hitler visste det. Det klokeste
blant hans sanne disipler visste det, og vet det. De allmektige
lederne av Jødeverden visste det, og vet det.
__________________________________________________
1
Latin-europeere; kristne handelsfolk som levde hovedsakelig under
det Ottomanske imperiet, men også deres etterkommere i Tyrkia og
midt-Østen. [kildehenvisning finnes ikke i originalteksten].
2
”Arisk” for Devi henspeiler naturligvis ikke på den
immigrerende folkestammen som fra nordlige områder kom til
Indusregionen rundt 1500 fvt. og påvirket den vediske kulturen for
alltid. Det henspeiler derimot på prinsippene og idealene disse var
et uttrykk for: ”Noen få gjør motstand og forblir, sterkere som
floden sprer seg og buldrer rundt dem; seirende kampesteiner,
uovervinnelige steiner, midt i den for alltid stigende floden. De
ytrer ingen lyd; ingen prater om dem; de er ikke nevnt i noen
sammenhenger. De jobber, og de lever, tilsynelatende som andre
mennesker: som nasjonalsosialister faktisk. De glemmer aldri,
tilgir ingenting, og lærer seg alt de kan. De holder seg i sitt
hjerte og lever opp til budene i den nye troen av Arisk stolthet og
kosmisk sannhet uttrykt av Alfred Rosenberg: ”Thou shalt be brave;
thou shalt never do anything mean. Thou shalt
love God in all living things: animals and plants. Thou shalt
keep thy blood pure…” [kildehenvisningen er ikke med I
originalteksten.]
3
”Barn av Solen” kan referere til ulike aspekter av det samme
prinsippet. Poenget er at det er to virksomme og evig motstridende
poler i kosmos, den av Lys og Liv (Arier) og den av Mørke og Død
(jødene). Premisset for Devis utlegning er at vi mennesker enten er
i tiden, over/bakenfor tiden eller mot tiden.
De som lever over eller bakenfor tid agerer som solen:
de utstråler makt, skjønnhet og godhet, men de vil sjelden bruke
vold mot tidens forfallstendenser, i motsetning til de som er mot
tiden (både Mahatma Gandhi og Adolf Hitler er brukt som
eksempler på sistnevnte). De som er i tiden lar seg passivt
dra med uten motstand, mot eskalerende degenerering, oppløsning og
forfall. De er materialister og handler ut i fra egoistiske hensyn
(et bilde på disse er lynet. Gandhi og Hitler er dermed begge
betegnet som en kombinasjon av Sol og Lyn: de lever etter idealene
av en Gyllen Tidsalder, en transcendental realitet, men de handler i
tiden uten å la seg påvirke av denne). Se også en alternativ
innfallsvinkel med Julius Evola om det Uraniske, Olympiske,
heliosorienterte (derav betegnelsen ”Solens Barn”), og dets
motsats, det Telluriske, demoniske, i blant annet Revolt Against
the Modern World og Metaphysics of War. [Kildehenvisning
finnes ikke i originalteksten].
4
Disse såkalte ”svarte Jødene” er bare lav-kaste Indiere viss
forfedre hadde akseptert den Jødiske troen. Selv i dag gifter de
seg kun blant sine egne.
5
”Men frelsen som menn bakenfor og over tiden har å tilby
verden er alltid det som består I å bryte lenkene til tiden. Det
er aldri det som ville finne sitt uttrykk i et kollektivt liv
på jorden i samsvar med idealene fra den Gyldne Tidsalder. Det er
frelsen til den individuelle sjel, aldri av det organiserte
samfunnet. Det er sant at det finnes – om enn få – menn, av de
vi har karakterisert som bakenfor og over tiden, som
har vært (eller har forsøkt å være) reformere i den verdslige
betydningen, ved ikke-voldelige måter. Men ingen av de var
redningsmenn, frelsere, for samfunnet, når sant skal sies.
Redningsmennene, i den verdslige betydningen, som setter seg fore å
perfeksjonere, ikke bare menneskers sjel, men menneskers kollektive
liv og regjering og internasjonale relasjoner, er det vi kaller menn
mot tiden. Og de er av nødvendighet voldelige, dog
ikke alltid i fysisk forstand [eks. Mahatma Gandhi]. De kan være –
faktisk så bør de være – personlige frie fra lenkene som binder
de til tiden, hvis de skal handle med den maksimale forutseenheten
og effektiviteten. Men de må ta i betraktning forholdene til det å
handle i tiden; å leve i tiden, også, på en måte.”
– The Lightning and the Sun. [kildehenvisningen
finnes ikke I originalteksten]