Wednesday, January 30, 2008

Selektiv og politisert historieundervisning




17-åringene på Foss videregående skole kan mye om jødenes lidelser, men er dårligere informert om historiske fakta og personer.

Glorifisert.

34,5 prosent av de spurte mener kommunismen har bidratt til økt velstand noen steder i verden. Foss-elevene kvitterer med et positivt bilde av kommunismen "som gikk litt feil fordi Stalin var en tulling".

- På skolen vår går mange med kommunistsymboler på veskene sine. Ingen snakker negativt om kommunismen, ikke lærerne heller . . ., sier Astri S. Lindbæck.

- . . . foreldregenerasjonen vår har ikke tatt noe oppgjør med kommunismen, supplerer Elstad.

- Kjenner dere begrepet GULag?

- Vet ikke hva det er, samstemmer de.

- Moskva-prosessene?

- Så vidt. Navnet sier meg noe, men . . .

- Bolsjeviker?

- Det kjenner vi igjen.

Kollektivisering har ingen av dem hørt om i utgangspunktet. Men når de får en nærmere forklaring om tvangskollektiviseringen i jordbruket, kjenner de igjen begrepet.

Bare Hitler og Saddam Hussein får full score i undersøkelsen når det gjelder gjenkjennelsesfaktor.

Link